AUTORETRAT

Meshes of the Afternoon (1943) Maya Deren



AUTORETRAT, FRONTERES CORPORALS I VEU PERFORMÀTICA
8 sessions de 2 hores: 4 sessions teòriques / 4 sessions pràctiques

1. Autoretrat fílmic, experimentacions en cel·luloide, autoficcions.

     – Maya Deren: Meshes of the Afternoon (1943)
     – Stan Brakhage: Dog Star Man (1961-64)
     – Jerome Hiller: Film Portrait (1972)
     – Leslie Thornton: X-TRACTS (1975)
     – Barbara Hammer: Tender Fictions
     – Christian Lebrat: Autoportrait au dispositif (1981)
     – Malcolm LeGrice: Horror Film (1971)
     – George Griffin: Head (1975)
     – Guy Sherwin: Man With Mirror (1976-2011)
     – Jonathan Hodgson: Photobooth Diary (1979-81)
     – Tehching Hsieh: One Year Performance 1980-81 (Time Clock Piece) (1981)

2. Àmbit documental, film autobiogràfic, carta filmada, etc.

     – Jonas Mekas: Walden (1969)
     – David Perlov: Diary (1973-1983)
     – Stephen Dwoskin
     – Chantal Akerman: News From Home (1977)
     – Ross McElwee: Time Indefinite (1994) , 2
     – Alain Cavalier: Le Filmeur (2005)
     – Joseph Morder
     – Johan Van der Keuken: Face Value
     – Sophie Calle: No Sex Last Night (1992)
     – Jonathan Caouette: Tarnation (2003)
     – Alan Berliner: Wide Awake (2005)
     – Nuria Carrasco: ¿Quién eres? (2006)
     – Danae López Iniesta: Las cicatrices (2015)

3. Àmbit videoartístic, autoretrat videogràfic, videoperformance, registre documental d'accions, body art, videodança, ball, música i cos

    – Vito Acconci: Centers (1971)Air Time (1973), Theme Song (1973), Centers
    – Bruce Nauman: Bouncing in the Corner, nº1 (1968)Revolving Upside Down (1969)
    – Martha Rosler: Semiotics of the Kitchen (1975)
    – Joan Jonas: Vertical Roll (1972)
    – Babette Mangolte: Water Motor (1978) amb Trisha Brown
    – Lynn Hershman: First Personal Plural: The Electronic Diaries of Lynn Hershman (1996)
    – Marina Abramovic
    – Bestué - Vives: Acciones en casa (2005)
    – Salomé Lamas: Encounters with Landscapes (2012)
    – Juan Crego: La familia del artista no le comprende (1986)
    – Águeda Bañón: El tajo (1996)

4. Registre vocal i tecnologia video. Amplificació de la veu, experimentació verbal amb el llenguatge, tecnologies videogràfiques, espectres corporals, muntatges, fantasmagories.

    – Gary Hill: Primary (1978), Commentary (1980)
    – Nancy Holt & Richard Serra: Boomerang (1974)
    – Wojciech Bruszewski: YYAA (1973)
    – David Douglas: The Last Nine Minutes (1977)
    – Peter Campus: Three Transitions (1973)
    – Peter Rose: Pressures of the Text (1983), Metalogue (1996)
    – Scott Stark: Shape Shift (2004)

5. Reportatges sobre l'autoretrat, l'ambit domèstic i la performance. Propostes actuals de festivals sobre l'autoretrat d'autor, videoselfies a la xarxa.

    – Sóy Cámara: Cómo desaparecer (2018).
    – Soy Cámara: A través del mirall (2016)
    – Soy Cámara: Asuntos domésticos (2013)
    – Metópolis Esther Ferrer
    – Festival Flux
    – EXPOSED Self-portraits of women 2014 Kino Arsenal

BIBLIOGRAFIA:

Bergala, Alain, "Si «yo» me fuera contado" (PDF)
Cuevas, Efrén, "Del cine doméstico al autobiográfico: caminos de ida y vuelta" (PDF)
García López, Sonia, "Piedra, paple y tijera: el collage en el documental". 
Krauss, Rosalind, "La estética del narcisismo" en Primera generación. Arte e imagen en movimiento (1963-1986). Madrid: MNCARS, 2006. pp. 43-60.
Martín Gutiérrez, Gergori (Ed.) Cineastas frente al espejo. Madrid: T&B Editores. Festival Internacional de Cine de Las Palmas, 2006.
Varela, Florencia. "El autorretrato videográfico" en Revista de Humanidades, núm. 21, junio, 2010, pp. 69-85.
Varela, Florencia, "El autorretrato videográfico en América Latina" (PDF)
Villota, Gabriel, Luces, cámara, acción (...) ¡Corten! Videoacció: el cuerpo y sus fronteras. IVAM. Valencia,1997.
Villota, Gabriel, Registro y performatividad. (recursos)