![]() |
Crossroads (1977) Bruce Conner |
8 sessions de 2 hores: 4 sessions teòriques / 4 sessions pràctiques
1. Introducció històrica a la noció d'apropiació fílmica. Metratge trobat, cinema d'arxiu, documental de compilació. Del surrealisme a la societat de l'espectacle. Cel·luloide, video analògic i video digital.
– Joseph Cornell: Rose Hobart (1936)
– Bruce Conner: A MOVIE (1958)
– Alberto Grifi i Gianfranco Baruchello: La Verifica Incerta (1965)
– Isidore Isou: Traité de bave et d'eternité (1951)
– Guy Debord: La société du spectacle (1973)
– Peter Delpeut: Lyrical Nitrate (1991)
– Gustav Deutsch: Film Ist. Chapters 1-12 (1998-2004)
2. Pràctiques cinematogràfiques de found footage en cel·luloide. Perfect films, culture jamming, ephemeral films, archive.org. Còpies i remuntatges fílmics. Cinema sense càmera, collage sobre l'emulsió, vincle amb les arts plàstiques, darkroom films.
– Wallace Berman: Aleph (1956-66?)
– Arthur Lipsett: Very Nice, Very Nice (1961)
– Abigail Child: Mayhem (1987), The Suburban Trilogy (2004-2011)
– Ken Jacobs: Perfect Film (1986)
– Craig Baldwin: Tribulations 99: Alien Anomalies Under America (1991), Sonic Outlaws (1995), Spectres of the Spectrum (1999)
– Alan Berliner: City Edition (1980), Everywhere at Once (1985), Wide Awake (2006)
– Martin Arnold: Pièce Touchée (1989), Passage à l'àcte (1993)
– Matthias Müller: Home Stories (1990)
– Peter Tscherkassky: Outer Space (1999)
– Naomi Uman: Removed (1999)
– Thomas Draschan: To the Happy Few (2003), Metropolen des Leichtsinns (2000)
– Bill Morrison: Decasia (2002)
– Kogonada: Hands of Bresson (2015), Eyes of Hitchcock (2014)
3. Reciclatge televisiu i art contemporani. Videoart, videoinstal·lacions, scratch video, Remix, multiprojeccions i altres derives artístiques en format vídeo.
– Adam Curtis: While the Band Played On (2012)
– Dara Birnbaum: Technology/Transformation: Wonder Woman (1978-79)
– Douglas Davis: Present Tense (1974)
– George Barber: Branson (1983), Yes Frank No Smoke (1985)
– Emergency Broadcast Network: Comply (1993)
– Douglas Gordon: 24 Hour Psycho (1993)
– Klaus Vom Bruch: Time Without End (1996)
– Christian Marclay: Telephones (1995)
– Hexstatic: Deadly Media (1998), Timber (1998)
– Mark Leckey: Fiorucci Made me Hardcore (1999)
– Jen Proctor: A MOVIE by Jen Proctor (2010)
– LJ Frezza: Nothing (2013)
– Eclectic Metod: It's a Movie (2013)
– Robert Ryang: The Shining Recut (2007)
4. Metratge trobat en l'àmbit espanyol. Cinema estructural de found footage, media lansdscape, crítica als mass media, art conceptual, (des)muntatges.
– Soy Cámara. Apropiación. CCCB
– Eugènia Balcells i Eugeni Bonet: 133 (1977-79)
– Antoni Muntadas: On Translation: Celebracions, On Translation: Himnes (2017)
– Toni Serra: Agents 05 Psico TV (1995), La Noche 17081994 H (1994)
– Joan Leandre: Wonder Mirage Global (2013)
– María Cañas: Toro's Revenge (2008)
– Lucía Moreno: Apollo 90210 (2013)
– Alberto Cabrera Bernal
– David Domingo: Disney Attraction (2010)
– Florencia Aliberti: Coming Out (2015)
– Eli Cortiñas: Dial M for Mother (2008)
– Querido Antonio
5. Rellevància actual del found footage, presència a la xarxa d'internet, lligams musicals. Re-cut trailers, literal music videos, lyrical spam, songify this, etc.
– Archive.org
– Festival of (In)Appropiation
– Fotogramarrojo a VP!
– Found Footage Magazine
– Jornadas de Reapropiación
– Literal Music Videos
– Songify this
BIBLIOGRAFIA:
Alcoz, Albert, Cine estructural de found footage: 133, de Eugènia Balcells y Eugeni Bonet. Agosto, 2011. Edición online.
Bonet, Eugeni (Ed.) Desmontaje: Film, Vídeo / Apropiación, Reciclaje. Institut Valencià dʼArt Modern. Valencia, 1993.
Bonet, Eugeni, "Desmontaje documental"
Bonet, Eugeni, "La apropiación es robo". Desmontaje: Film, video/apropiación, reciclaje. Valencia: IVAM, 1993.
García López, Sonia y Gómez Vaquero, Laura (Coord.) Piedra, papel y tijera: el collage en el cine documental. Documenta Madrid. 2009.
Guardiola, Ingrid. La Imagen dialéctica en el audiovisual found footage: un hiperarchivo de conceptos visuales. Barcelona. Universitat Pompeu Fabra, 2015.
Vilches, Gloria, Usos, estilos y formatos contemporáneos delaudiovisual de apropiación en España. Investigación Montehermoso, 2008-2009.
Wees, William C. Recycled Images. The arts and politics of found footage films. Anthology FilmArchives. Nova York, 1993.