TREBALL TEÒRIC

El treball teòric té com a objectiu desenvolupar coneixement històric i esperit crític. Consisteix en la lectura d'un mínim de dos dels textos aquí proposats –relacionats amb els continguts de l'assignatura– i l'elaboració d'un text escrit d'una o dues pàgines (Arial, tamany de lletra 12) que plantegi un comentari crític respecte ambdós continguts.
A entregar junt amb el dossier i les tres fitxes dels vídeos realitzats.
Data d'entrega: dimarts 23 o dilluns 29 de maig

Llistat de textos:

ARTICLES:

CINEMA EXPERIMENTAL:

Bonet, Eugeni, "Cinema i video experimental i d'artistes a Catalunya (un megamix)"

Collado, Esperanza, "El cine y su resonancia en el espacio: Una aproximación al cine expandido contemporáneo en España"

VIDEOART:

Baigorri, Laura, "Rebobinando. Balance histórica de la entrada del vídeo en el estado español". Caras B, Historia del videoarte en España, 2012.

Baigorri, Laura. Video Primera Etapa. El Video en el contexto social de los años 60.70. Madrid: Brumaria, 2004.

Bonet, Eugeni, "Medida vectorial de las formas de onda de sucesivas señales de vídeo y otras observaciones anexas para un libro-registro de herramientas, reparaciones y mantenimiento" en Señales de vídeo: aspectos de la videocreación espanyola de los últimos años. Madrid: MNCARS, 1995.

Bonet, Eugeni, "State of the (VIDEO) Art" en revista Lápiz, Madrid, 1990.

Palacio, Manuel, "Un acercamiento al vídeo de creación en España" en Revista TELOS. nº 9. 2000.

Prades, Marc, "Hamaca Media & Art Distribution from Spain". Blogs&Docs, 2007.

FOUND FOOTAGE:

Bonet, Eugeni, "Desmontaje documental"

Bonet, Eugeni, "La apropiación es robo". Desmontaje: Film, video/apropiación, reciclaje. Valencia: IVAM, 1993.

AUTORETRAT:

Krauss, Rosalind, "La estética del narcisismo" en Primera generación. Arte e imagen en movimiento (1963-1986). Madrid: MNCARS, 2006. pp. 43-60.

Varela, Florencia. "El autorretrato videográfico" en Revista de Humanidades, núm. 21, junio, 2010, pp. 69-85.

García López, Sonia, "Piedra, paple y tijera: el collage en el documental".

DOCUMENTAL:

Cerdán, Josetxo y Labayen, Miguel Fernández, "De sastres y modelos: Entre el postcolonialismo y la transnacionalidad en el documental experimental español". 

G. Ambruñeiras, Iván, "Los documentales de la Colección Macba". Blogs&Docs, 2007.

Herrero, Luis, E. "La experiencia comunicatva de Video Nou /Servei de Video Comunitari". Blogs&Docs, 2008.

Nichols, Bill, "Cuestiones de ética y cine documental". Archivos de la Filmoteca. nº 57-58. Valencia: 2008-2009. pp. 28-45.  

LLIBRES:

CINEMA EXPERIMENTAL:

Arthur, Paul, A Line Of Sight: American Avant-Garde Film Since 1965. Minneapolis: University of Minnesota Press., 2005.

Bonet, Eugeni y Palacio, Manuel, Práctica fílmica y vanguardia artística en España (1925-1981). Universidad Complutense de Madrid. Madrid, 1983.

Suárez, Juan Antonio (Ed.) Arte y políticas de identidad. La pantalla experimental en el Estado español: Ensayos, estructuras, deconstrucciones y militancias, vol. 8, julio 2013.

Pagán, Alberte, Introducción aos clásicos do cinema experimental (1945-1990). A Coruña: Centro Galego de Arte Contemporánea, Xunta de Galicia, 1999.

Le Grice, Malcolm, Abstract Film and Beyond. Londres: Studio Vista, 1977.

MacDonald, Scott, A Critical Cinema. Interviews With Independent Filmmakers. Berkeley-Los Ángeles: University of California Press, 1988.

Mekas, Jonas, Movie Journal: The Rise Of A New American Cinema 1969-1971. Nueva York: Macmillan, 1972.

Noguez, Dominique, Éloge du cinéma expérimental. París: Musée National d’Art Moderne. Centre Georges Pompidou, 1979.

Rees, A. L., A History of Experimental Film And Video. Londres: British Film Institute, 1999.

Sánchez-Biosca, Vicente, Cine y vanguardias artísticas. Conflictos, encuentros, fronteras. Barcelona: Paidós, 2004.

Sitney, P. Adams, Visionary Film. The American Avant-Garde. Nueva York: Oxford University Press, 1974.

Tyler, Parker, Cine Underground. Barcelona: Editorial Planeta, 1973.

VIDEOART:

Aramburu, Nekane y Trigueros, Carlos (Ed.) Caras B del Vídeo Arte en España. Editado por AECID y mimadre ediciones. 2011.

Bonet, Eugeni; Dols, Joaquim, Mercader, Antoni y Muntadas, Antoni, En torno al vídeo. Barcelona: Gustavo Gili, 1980.

Baigorri, Laura. Vídeo, Primera etapa. Brumaria. Madrid, 2004.

Bonet, Eugeni (Ed.) Señales de Vídeo. Aspectos de la videocreación española de los últimos años. Catálogo de la muestra itinerante organizada por el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. Madrid, 1995.

Carrillo, Jesús (Ed.) Desacuerdos 4. Cine y Vídeo. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español. Arteleku. Diputación de Granada. MACBA y Unia. Barcelona, 2007.

Comer, Stuart (Ed.) Film and Video Art. Tate Publishing. Londres, 2009.

Hall, Doug y Fifer, Sally Jo (Ed.) Illuminating Video. An Essential Guide to Video Art. Aperture. Nova Jersey, 1990.

Leighton, Tanya (Ed.) Art and the moving images. A critical reader. Tate Publishing / Afterall, Londres, 2008.

Palacio, Manuel (Ed.) La imagen sublime. Vídeo de creación en España. Centro de Arte Reina Sofía. Madrid, 1987.

Youngblood, Gene. Expanded Cinema. E. P. Dutton & Co., Inc. Nova York, 1970.

FOUND FOOTAGE:

Alcoz, Albert, Cine estructural de found footage: 133, de Eugènia Balcells y Eugeni Bonet. Agosto, 2011. Edición online.

Bonet, Eugeni (Ed.) Desmontaje: Film, Vídeo / Apropiación, Reciclaje. Institut Valencià dʼArt Modern. Valencia, 1993.

García López, Sonia y Gómez Vaquero, Laura  (Coord.) Piedra, papel y tijera: el collage en el cine documental. Documenta Madrid. 2009.

Guardiola, Ingrid. La Imagen dialéctica en el audiovisual found footage: un hiperarchivo de conceptos visuales. Barcelona. Universitat Pompeu Fabra, 2015.

Vilches, Gloria, Usos, estilos y formatos contemporáneos delaudiovisual de apropiación en España. Investigación Montehermoso, 2008-2009.

Wees, William C. Recycled Images. The arts and politics of found footage films. Anthology FilmArchives. Nova York, 1993.

AUTORETRAT:

Krauss, Rosalind, "La estética del narcisismo" en Primera generación. Arte e imagen en movimiento (1963-1986). Madrid: MNCARS, 2006. pp. 43-60.

Martín Gutiérrez, Gergori (Ed.) Cineastas frente al espejo. Madrid: T&B Editores. Festival Internacional de Cine de Las Palmas, 2006.

Villota, Gabriel, Luces, cámara, acción (...) ¡Corten! Videoacció: el cuerpo y sus fronteras. IVAM. Valencia,1997.

Villota, Gabriel, Registro y performatividad. (recursos)

DOCUMENTAL:

Russell, Catherine, Experimental Ethnography. The Work Of Film In The Age Of Video. Durham: Duke University Press. 1999.

REVISTES:

Found Footage Magazine

Telos nº 9. El vídeo: Arte, lenguaje y comunicación. Marzo-Mayo, 1987.

DVD:

Angular. Volumen 1. Cine experimental y videocreación. (Libro + DVD). Barcelona-Madrid, 2015.

VV.AA. Apología / Antología. Recorridos por el video en el contexto español. Barcelona: HAMACA /Cameo, 2016.

PÀGINES WEB:

35 ítems per documentar la irrupció del videoart a España: 1974–1990. LOOP-Barcelona

BLOGS&DOCS

Eugeni Bonet: Escrits de vista i oïda (MACBA)

Xcèntric. Articles

Monoskop

UbuWeb

Visionary Film